مزایای سوله و انواع آن

سازه فضاكار چيست؟
آوریل 23, 2020

ايجاد استحکام متناسب با نياز طراحي

امکان پرهيز از عيوب ذاتي سازه‎هاي تيرورقي در سوله

امکان طراحي و اجراي سازه‎هايي با ابعاد بزرگ و بسيار قابل توجه

فونداسيون سبکتر در قياس با سازه‎هاي مشابه تيرورق

سبکي قابل توجه سازه

ايمني زياد در برابر عوامل مخرب محيطي همچون زلزله ( نسبت استحکام به وزن بالا )

انعطاف پذيري زياد

توانايي اجراي سازه‎هايي با اشکال متنوع

امکان استفاده از مصالح متنوع در ساخت سوله

انواع سوله ها از نظر بهره برداری

الف ) سوله با قابهای صنعتی

از قابهای صنعتی به صورت یک و یا چند دهانه و عموما یک طبقه با سقف های شیبدار برای پوشش دهانه های بزرگ در کارخانه های صنعتی، کشاورزی،انبارها ، تعمیر گاهها و…. استفاده می شود.در سالهای نه چندان دور برای پوشش دهانه های بزرگ در ساختمان های مورد اشاره از سازه هایی به صورت خرپا استفاده می شد . لیکن امروزه استفاده از قابها با مقطع متغیر و اتصالات ممان گیر در ساخت سازه های صنعتی بسیار متداول است.استفاده از اعضا با مقطع متغیر در قابهای صنعتی شیب دار این امکان را فراهم می کند که در محل هایی که دارای لنگر خمشی زیادتری هستند ممان اینرسی بیشتر و در نتیجه اساس مقطع بزرگتری وجود داشته باشد سطح مقطع قابهای صنعتی عموما به شکل I هستند که در آنها ابعاد بال در طول یک عضو ثابت ولی ارتفاع جان بسته به اندازه لنگر خمشی عضو متغیر در نظر گرفته می شود.به قابهای صنعتی با مقطع متغیر “سوله ” نیز گفته می شود که در کشور ما کارخانجات متعدد وجود دارند که قابهای صنعتی به شکل سوله را برای دهانه های گوناگون محاسبه ،طراحی واجرا می کنند .با توجه به پیشرفت فن جوشکاری بیشتر اتصالات در کارخانجات سوله سازی به صورت جوش اجرا می شود و عمدتا مونتاژ و اجرای سوله در محل مورد استفاده توسط اتصالات پیچی در نظر گرفته می شود. بطور کلی سوله به سقف شیبداری گفته می شود که از جزئیات ذیل تشکیل گردیده است:

1)قاب شیبدار سوله

سیستم قاب فولادی در تحمل بارهای مختلف زنده ، برف، بار، زلزله و بارهای جرثقیل در ساختمانهای صنعتی نقش اصلی را ایفا می کند. سیستم قاب فولادی معمولا” از اعضایی با مقطع متغیر و دارای اتصالات صلب تشکیل می شوند. این اعضا به صورت توام تحت تاثیر نیروی محوری ، نیروی برشی و لنگر خمشی قرار دارند.

2) بادبند قائم سوله

3) بادبند سقفی سوله

4)  عناصر فشاری طولی سقف سوله

5) لاپه های سوله

بارهای وارد بر سقف ساختمان های صنعتی توسط لاپه ها تحمل و به قاب های اصلی شیب دار منتقل می گردد. لا په ها به صورت تیرهایی با دهانه های ساده یا طولی معادل فاصله قابها در طول سالن و یا به صورت تیرهای پیوسته طراحی و اجرا می شوند. مقطع لاپه ها به صورت I شکل می باشند. توصیه می شود حداکثر تغییر مکان مجاز لاپه ها در اثر مجموع بارهای مرده و سر بار برف از ۱/۲۰۰ طول دهانه کمتر باشد.

6) پوشش سقف سوله

7) Z  پلاک سوله

8) سینه بند سوله

برای جلوگیری از کمانش جانبی و پیچشی تیرهای قاب اصلی بایستی به نحو مناسبی بال فشاری آنها در فواصل لازم و در امتداد جانبی بر صفحه قاب نگهداری می شوند.

9) میله مهار

میل مهارهای عرض لاپه ها را در فواصل معینی به یکدیگر متصل می کنند میل مهارها که عمود بر امتداد لاپه ها در سقف قاب شیبدار اجرا می شوند سه وظیفه مهم را ایفا می کنند :
  نیروی رانشی در امتداد سطح شیب دار را تحمل می کنند.
  لاپه ها به عنوان مهار جانبی از کمانش جانبی پیچشی بال فشار جلوگیری می کند.
  دهانه خمشی حول محور ضعیف نیمرخ لاپه را کاهش می دهد.

سوله به دلیل کاربرد عمدتا صنعتی از نظر طراحی با سایر سازه ها متفاوت است خصوصا آنکه قاب ها در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده و دارای شیب می باشند و دهانه ها نیز نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون ها، جهت اجرای این سازه نمی توان از پروفیل های موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد که اصطلاحا به آن تیر ورق می گویند .

ب ) سوله سبک

ویژگیهای سوله های سبک

1-این سوله نیاز به فنداسیون ندارد. براحتی مراحل خاک برداری ، تسطیح ، ریختن مگر ، آجر چینی برای قالب ، آرماتور بندی و بتن ریزی سوله حذف می شود.
 2-صرفه جویی در هزینه های سوله. با حذف فنداسیون مبالغ قابل توجهی در هزینه های شما صرفه جویی میگردد. از طرفی ساختار خود سوله هم به نحوی است که قیمت سوله های معمولی قابل رقابت با این سوله نمی باشد.
 3-کوتاه شدن زمان پروژه. علاوه بر اینکه باحذف فنداسیون زمان پروژه بسیار کوتاه می گردد از طرفی ساختار سوله های سبک ما به صورتی است که در زمان بسیار کوتاهی در محل نصب و آماده بهره براداری می گردد.
 4-مقاومت سوله در برابر زلزله. سازه انعطاف پذیر سوله سبک های انحصاری ما به سازه توان مقاومت زیادی در برابر زلزله می دهد.
 5-قابلیت جابه جایی سوله. این سوله های سبک را به راحتی می توان جمع آوری و مجددا در نقطه ای دیگر برپا نمود. از همین لحاظ سازه ای استثنایی برای تجهیز کارگاه ها ، اسکان کارگری ، احداثٍ کمپ برای شرکتها و نهادها می باشد.
 6-امکان اتصال سوله از پهلو و ایجاد سالن های با عرض 20 متر ، 30 متر و…
 7-استفاده چند منظوره از سوله.

ج ) سوله های صنعتی پیش ساخته LSF

فواید سازه های Lsf

ایمنی سازه: قدرت ذاتی فولاد و کیفیت ضد حریق بودن آن خانه های با سازه فولادی را در مقابل حوادث زیانبار از قبیل آتش سوزی ، زلزله و طوفان و تند بادمقاوم می سازد. خانه میتواند طوری طراحی شود که بزرگترین زمین لرزه ها و بادها را در منطقه کشور تحمل کند.

کیفیت سازه: خانه با کیفیت نهایی بهتر ، که بسیار پایدار است و نیازی به تعمیر و نگهداری در طول بهره برداری ندارد.

راحتی در جمع آوری سازه: جمع آوری ساختمان می تواند به راحتی انجام شود . دیوارهای بدون بار می توانند به راحتی تعویض یا برداشته یا اینکه تغییر داده شوند.

انعطاف پذیری طراحی سازه: به خاطر قدرت فولاد ، می تواند در طولهای زیاد تولید شود که باعث ایجاد ضاهای بازتر شده و انعطاف پذیری طراحی را بدون نیاز به ستونهای میانی یا دیواره های تحت بار افزایش می دهد.

ازاین نوع سوله ها می توان به اشکال زیر بهره برداری نمود:

الف. احداث سایت های عالی برای سالن ، کارگاه ، انبار و….
ب. با پارتیشن کشی داخلی سوله و سقف کاذب می توان فضاهای اداری بسیار مناسب تر را با قیمتی کمتر از کانکس ایجاد نمود.
ج. بی همتا و عالی برای تجهیز کارگاه پیمانکاران
د. مناسب برای کمپ ها و فضاهای موقت و دائمی برای نهادها و ارگانها
ه. مناسب برای میادین تره بار ، تعمیرگاه ، نمایشگاه و …
و. با دیوارکشی مناسب سـوله می توان فضاهای مسکونی و آموزشی بسیار عالی احداث نمود.
 ی. سازه ای ایده آل برای رستوران های بین راهی ، سفره خانه ها و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *